جوش ژئوممبران + مراحل کار و دستگاههای جوش

جوش-ژئوممبران

از آنجا که امروزه استفاده از ورق های ژئوممبران روز به روز در حال گسترش است، اجرای جوش ژئوممبران با کیفیت و صحیح از اهمیت بسزایی برخوردار است. استفاده از دستگاه جوش ژئوممبران یکی از روش های اتصال ورق ها و آببندی سطح پروژه است. در نتیجه جوش ژئوممبران، یکی از مراحل حیاتی در نصب و راه‌اندازی سیستم‌های ژئوممبران است. ورق‌ها و یا رول‌های ژئوممبران در عرضهای مختلف تولید می‌گردند سپس این ورق‌ها مطابق با ابعاد استخر برش خورده و با استفاده از دستگاه جوش ژئوممبران به یکدیگر پرس می‌شوند.

جوش ژئوممبران چیست؟

همانطور که بارها و در مقالات پیشین گفته ایم، ورق ژئوممبران به دلیل مقاومت، ساختار و فرمولاسیونی که دارد انتخاب مناسبی برای عایق بندی استخرها در نظر گرفته می شود. به شرط آنکه نصب ژئوممبران در بهترین حالت و به دست افراد متخصص انجام شود. قطعا برای این کار ملزوماتی نیاز است که یکی از آن ها دستگاه جوش ژئوممبران می باشد.


پیشنهاد ما مطالعه مقاله عایق ژئوممبران چیست؟ کاربردها و مزایای آن


جوش ژئوممبران، روشی است برای اتصال دو لایه ژئوممبران به هم با استفاده از حرارت و فشار. جوش ژئوممبران به عنوان یکی از روش‌های اتصال ورق های ژئوممبران مورد استفاده قرار می‌گیرد که در بسیاری از پروژه‌‌های ساختمانی، عمرانی و حفاظتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش های مختلفی برای جوش دادن این ورق مورد استفاده قرار می گیرد که مهم ترین آن ها دستگاه جوش ژئوممبران است.دستگاه جوش ژئوممبران وسیله ای است که به کمک آن ورق ژئوممبران را جوشکاری می کنیم و مهم ترین مرحله نصب آن را انجام می دهیم.

 

مراحل جوش ژئوممبران

می توان گفت ، جوش ژئوممبران شامل سه مرحله اصلی است. که این مراحل را به اختصار توضیح خواهیم داد.

 

1- آماده سازی

در ابتدا باید لایه های ژئوممبران به صورت صحیح و با استفاده از تجهیزات مناسب آماده شوند. این مرحله شامل پاک کردن سطح، برش دادن نوارها به اندازه مناسب و چیدمان آنها در محل مورد نظر است. در این مرحله ابتدا باید سطحی که قرار است نوارهای ژئوممبرانی روی آن جوش داده‌شوند، تمیز شود. این کار شامل پاکسازی سطح از هرگونه ذرات گرد و خاک، روغن و چربی، و همچنین برش دادن نوارهای ژئوممبران به اندازه مناسب است.

 

2- جوش دهی با دستگاههای جوش ژئوممبران

این مرحله ، مرحله جوش‌دهی است که با استفاده از دستگاه‌های جوش ژئوممبران و تکنیک‌های خاص، ورق های ژئوممبران به یکدیگر متصل می‌شوند. در این مرحله، باید به عواملی مانند دما، فشار و سرعت دستگاه توجه کرد تا جوش صحیح و با کیفیتی روی لایه‌های ژئوممبرانی شکل گیرد.

دو نوار ژئوممبرانی به یکدیگر چسبیده و ثابت شده و به ترتیب قرار گرفته‌اند، با استفاده از دستگاه جوش ژئوممبران به یکدیگر متصل می‌شوند. در فرایند جوش، نوارهای ژئوممبران با استفاده از گرمای تولید شده توسط دستگاه جوش چسبیده و به یکدیگر متصل می‌شوند.
در فرایند جوش ژئوممبران، اجزای دستگاه جوش باید به صورت دقیق تنظیم شده و به عواملی مانند دما، فشار و سرعت دستگاه توجه کرده شود تا جوش صحیح و با کیفیتی روی لایه‌های ژئوممبرانی شکل گیرد.

 

3- کنترل کیفیت و تست

پس از انجام جوش ژئوممبران، برای کنترل کیفیت، تست‌هایی مانند تست فشار، تست پوشش و غیره انجام دهید. بدون بررسی کیفیت جوش، نمی‌توان مطمئن شد که فرایند جوش دادن چگونه انجام شده است. قبل از رویت جوش، باید اطمینان حاصل شود که کیفیت جوش، تحت آزمایش کنترل کیفیت بهبودپذیری دارد یا خیر.
پس از جوش دادن ژئوممبران، باید کیفیت جوش را با آزمون‌های مناسب بررسی کرد و مطمئن شد که جوش داده شده به درستی انجام شده است.

 

عوامل موثر بر کیفیت جوش ژئوممبران به صورت حرفه ای

  • استفاده از دستگاه‌های خودکار در جوش ژئوممبران، می‌تواند به دقت و کیفیت بیشتر در انجام جوش کمک کند.
  • تنظیمات مناسب دستگاه جوش، مانند فشار، سرعت گاز و دمای قطعات دستگاه.
  • تمرین و تجربه پرسنل و کارشناسان
  • استفاده از مواد با کیفیت، مانند نوار چسب ژئوممبرانی با سطح شیمیایی خوب و دوام بالا و ژئوممبران با کیفیت (توجه به کیفیت ورق ژئوممبران قبل از خرید)
  • بررسی کامل علت هرگونه خرابی در جوش ژئوممبران، می‌ تواند به پیدا کردن راه‌ حل‌های مناسب جهت پیشگیری از خرابی‌های آتی کمک کند.
  • استفاده از تجهیزات حفاظتی، مانند لباس‌های حفاظتی و دستکش‌های ضد حرارت برای پرسنل و کارشناسان در فرایند جوش
  • اعتبارسنجی و تأیید صحت جوش ژئوممبران، می‌تواند به قطعیت بیشتر در مورد کیفیت جوش و پیشگیری از خرابی‌‌های آتی کمک کند.
  • استفاده از تکنیک‌های حرفه‌ای در جوش ژئوممبران
  • دمای دستگاه جوش باید مطابق با دمای توصیه شده توسط تولید کننده باشد تا از آسیب دیدن ژئوممبران جلوگیری شود.
  • انجام جوش ژئوممبران در شرایط آب و هوایی مناسب
  • برای انجام جوش، باید از یک دستگاه جوش مناسب استفاده کرد. در صورت استفاده از دستگاه نامناسب، ممکن است جوش به طور نامنظم و با کیفیت پایین انجام شود.دستگاه جوش باید مطابق با نوع ژئوممبران و حجم کار مورد استفاده قرار گیرد.

برای جوش ژئوممبران از چه دستگاههایی استفاده می شود؟

برای انجام جوش ژئوممبران، دستگاه‌‌های مختلفی وجود دارند که به صورت دستی و یا خودکار کار می‌کنند. در هر حالت، بهتر است از تجهیزات با کیفیت بالا و از برندهای معتبر استفاده شود.

روش های مختلفی برای جوشکاری ورق های ژئوممبران وجود دارد که انتخاب روش مناسب به چندین عامل مختلف بستگی دارد. اکثر ورق های ژئوممبران به دو روش شیمیایی و حرارتی جوش داده می شوند.

 

سشوار صنعتی

سشوارهای صنعتی قادرند دمایی بالغ بر 400 درجه سانتی گراد را ایجاد کنند. هنگامی که لبه ورق ها با این دما آب شد به وسیله غلطک های مخصوص به یکدیگر فشرده و چسبیده می شوند. از سشوارهای صنعتی می توان برای ترمیم ورق های ژئوممبران (ترمیم و تعمیر استخر ژئوممبران) نیز استفاده کرد.

سشوار دستگاهی کوچک با وزن سبک است که از هوای گرم برای نرم شدن و اتصال مواد به یکدیگر استفاده می کنند. این روش جوشکاری برای تمام ژئوممبران های رایج از جمله ژئوممبران PVC ، ژئوممبران پلی اتیلن HDPE و ژئوممبران پلی اتیلن LLDPE مناسب است.

روش کار به این صورت است که سطح مشترک دو لایه همپوشانی ژئوممبران در معرض هوای گرم قرار می گیرد که سطوح آنها را نرم می کند و سپس به هم فشرده می شوند تا یک پیوند قوی ایجاد کنند. جوشکارهای هوای گرم معمولاً برای کارهای جزئی یا برای چسباندن مواد به یکدیگر در حین کار استفاده می شوند.

دستگاه-جوش-ژئوممبران

دستگاه کامت برای جوش

دستگاه جوش ژئوممبران یا کامت برای جوش ورق های پلیمری (انواع ژئوممبران و دیمپل شیت)، پلاستیک به صورت اورلب در پروژه های عمرانی، تونل های شهری و مترو و راه آهن، امور کشاورزی، استخرهای کشاورزی و پرورش ماهی و … به منظور عایق بندی و آب بندی استفاده می گردد.

دستگاه دبل وج

دستگاه دبل وج دستگاهی است که می تواند یک صفحه فلزی بسیار داغ را بین دو لبه ورق ژئوممبران قرار دهد تا لبه ها بعد از ذوب به یکدیگر فشرده و چسبیده شوند. البته اتصال نهایی آن ها با یک غلطک انجام می شود.

 

دستگاه اکسترودر دستی

دستگاه اکسترودر دستی از ترکیبات پایه ژئوممبران و تزریق آن ها با اکسیژن استفاده می کند. جوش هایی که به وسیله این دستگاه انجام می شود از طریق تزریق نوار باریک در بین دو لبه ورق است. استفاده از این روش نیاز به تکنسین های ماهر و آموزش دیده دارند. زیرا تغییر دمای مورد نظر می تواند کیفیت خمیر را دچار مشکل کند. نرم بودن یا سفت بودن بیش از حد خمیر تاثیر منفی بر جوش ورق ها خواهد داشت.

 

دستگاه گوه مضاعف

استفاده از دستگاه جوش ژئوممبران به نام گوه مضاعف می تواند کیفیت و یکنواختی اتصال ورق ها را تضمین کند. این آزمون برای تست جوش ژئوممبران انجام می شود. در حال حاضر استفاده از این دستگاه در جوش دادن لبه های ژئوممبران رواج زیادی دارد. زیرا ورق ها از مواد پلی اتیلنی ساخته شده اند و با این دستگاه ها سازگارند.

و در صورتی که اتصال ورقه‌های ژئوممبران مناسب نباشد ، پوشش حاصله عملکرد رضایت بخشی نخواهد داشت. در واقع می‌توان گفت که اتصال ورق ژئوممبران همان‌قدر اهمیت دارد که استفاده از مواد اولیه با کیفیت برای تولید ژئوممبران لازم است.

 


مطالعه بیشتر ساخت استخر کشاورزی ژئوممبران +هزینه و مراحل


دستگاه کامت بهترین دستگاه جوش ورق های پلیمری ست که با دبل ویج بودن خود محاسن زیادی به نسبت سایر دستگاه های جوش شامل انواع اتوها و سشوارهای صنعتی داراست.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها