info@parsayeghpolymer.com

09128132387

بررسی کاربردها و اهمیت محصولات ژئوسنتتیک

محصولات ژئوسنتتیک که عمدتاً از پلیمرهای مختلف ساخته شده‌اند، دوام بسیار خوبی دارند و به طور فزاینده‌ای در پروژه‌های زیرساختی عمرانی و حمل‌ونقل و کشاورزی استفاده می‌شوند.

 

محصولات ژئوسنتتیک چیست؟

محصولات ژئوسنتتیک (Geosynthetics) از مواد پلیمری ساخته شده اند که کاربردهای مختلفی مانند مانند جاده‌ها، فرودگاه‌ها، خطوط راه‌آهن، سدهای خاکی، دیوار حائل، استخرهای ذخیره آب، سدها، کانال‌ها، کنترل فرسایش، کنترل رسوب،  معادن، پرورش آبزیان و کشاورزی و…دارند.

از انواع محصولات ژئوسنتتیک می توان به ژئوتکستایل ، ژئوممبران ، ژئوگرید ، ژئونت ، ژئوفوم، ژئوسل و ژئوکامپوزیت اشاره کرد . کارکردهای اصلی این مواد شامل جداسازی، تقویت، فیلتراسیون، زهکشی، مهار و حفاظت است که آنها را در ساخت زیرساخت های بادوام و کارآمد تبدیل می کند.

 

مزایای اصلی محصولات ژئوسنتتیک

می‌توان به این نکته اشاره کرد که مواد پلیمری ژئوسنتتیک و ویژگی‌های عملکرد بادوام آن‌ها، آنها را به موادی عالی برای ساخت و ساز و نوسازی زیرساخت‌های عمرانی تبدیل کرده است.

  • دوام و استحکام خاک زیرین را افزایش می دهند و ساختارها را قوی تر و و عمر آنها را طولانی تر می کنند.
  • اغلب در مقایسه با مواد سنتی مانند سنگ، شن و ماسه اقتصادی تر هستند.
  • ژئوسنتتیک ها می توانند اثرات زیست محیطی پروژه های ساختمانی را با به حداقل رساندن نیاز به منابع طبیعی کاهش دهند.
  • طیف گسترده ای از عملکردها و انواع آنها، آنها را برای کاربردهای مختلف در شرایط مختلف محیطی مناسب می کند.
  • آنها نشان دهنده تغییر به سمت شیوه های ساخت و ساز نوآورانه تر و کارآمدتر هستند که با چالش هایی مانند خاک های ناپایدار، مدیریت آب و پایداری سازگار هستند.

 

خواص انواع ژئوسنتتیک ها که در بهبود زیرساخت ها بسیار کارامد هستند

بهره گیری از خاصیت سختی و استحکام بالای برخی از ژئو سنتتیک ها

ژئوسنتتیک هایی که سختی و استحکام بالایی دارند، مانند انواع خاصی از ژئوگریدها و برخی ژئوتکستایل ها، می توانند خواص مکانیکی توده خاک را با افزودن یک عنصر تقویت کننده که استحکام و مقاومت در برابر تغییر شکل را افزایش می دهد، بهبود بخشند.

 

بهره گیری از عملکرد زهکشی برخی از ژئو سنتتیک ها مانند ژئوکامپوزیت

عملکرد زهکشی ژئوسنتتیک ها باعث می شود که آب های زیرزمینی یا سایر سیالات، جمع آوری شده و از خاک های کمتر نفوذپذیر عبور کنند. ژئوسنتتیک های زهکشی را می توان برای از بین بردن فشار منفذی زیر خاکریزها، رهگیری آب های زیرزمینی در شیب ها یا پشت سازه ها و ایجاد زهکشی لبه به روسازی جاده ها استفاده کرد.

ژئوسنتتیک های زهکشی معمولاً ژئوکامپوزیت هایی هستند که معمولاً یک هسته زهکشی ژئونت را با یک یا چند لایه ژئوتکستایل ترکیب می کنند. آنها قادرند آب (و سایر مایعات یا گاز) را از طریق ساختار خود به یک کلکتور یا فضای باز منتقل کنند.

زهکشی خوب برای جاده ها ضروری است زیرا آب زیر سطح می تواند منجر به نرم شدن خاک های زیرین و در نهایت از دست دادن استحکام در ساختار جاده شود. بنابراین ژئوسنتتیک‌ها را می‌توان در جاده‌ها و راه‌آهن‌ها، پشت دیوارهای حائل، و همچنین در زیر خاکریزها که خاک‌های کمتر نفوذپذیر وجود دارد، یافت.

زهکش‌ سه بعدی  یا زهکش آکواسل با توجه به هندسه طراحی دارای کاربرد بسیار زیاد در روف گاردن‌ها فلاور باکس‌ها زمین‌های ورزشی و غیره می‌گردد .

 

عملکرد کنترل فرسایش ژئوسنتتیک ها

کنترل فرسایش عمل محدود کردن آسیب به زمین در اثر عمل باد یا آب است. هنگامی که لایه بالایی زمین فرسایش می یابد، رشد مجدد زمان زیادی طول می کشد و اینجاست که ژئوسنتتیک های کنترل فرسایش وارد می شوند تا به طبیعت کمک کنند.

در مناطقی که زمین در معرض جریان آب یا بارندگی است، ژئوسنتتیک های کنترل فرسایش برای محافظت از لایه بالایی خاک، تشویق پوشش گیاهی به رشد و جلوگیری از از دست دادن خاک در آینده ایده آل هستند. این امر به ویژه در مناطقی از آب و شیب های خاکریزی رایج است.

 

خاصیت فیلتراسیون برخی ژئوسنتتیک ها مانند ژئوتکستایل‌ها

ذرات خاک، به ویژه ذرات ریزتر، می توانند با عبور آب از خاک منتقل شوند. ژئوسنتتیک‌های فیلتراسیون، معمولاً ژئوتکستایل‌ها، برای حفظ ذرات خاک در سمت بالادست فیلتر طراحی شده‌اند،

خواص فیلتراسیون ژئوتکستایل ها را می توان با تغییر نوع و چگالی الیاف و ضخامت و ساختار پارچه طراحی کرد.برای عملکرد به عنوان جداکننده، ژئوسنتتیک باید از مخلوط شدن خاک با توزیع اندازه ذرات مختلف جلوگیری کند و باعث از بین رفتن یکپارچگی ساختاری شود.

از دیگر محصولات ژئوسنتتیک می توان به فیلتر خاک اشاره کرد. فیلتر خاک یک لایه پلیمری است که برای فیلتر کردن خاک کاربرد دارد. فیلتر خاک مانع از عبور دانه‌های شن و ماسه خواهد شد.

جداسازی یک عملکرد مورد نیاز در بسیاری از کاربردها است، اما برای لایه‌های جاده‌ها و روسازی‌ها اهمیت حیاتی دارد. جداکننده‌های ژئوتکستایل معمولاً در زیر ساخت‌وساز جاده‌ها و راه‌آهن، به‌صورت مجزا یا ترکیب با ژئوگرید به شکل ژئوکامپوزیت استفاده می‌شوند.


پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه فیلترینگ و ایزولاسیون و زهکشی روف گاردن را مطالعه نمایید.


 

خاصیت عایق بندی برخی از ژئوسننتیک ها

اشکال مختلفی از ژئوسنتتیک ها وجود دارد که برای آببندی و عایق انواع گودهای ساختمان، استخرها و … به کار برده می شوند. ژئوممبران های ساخته شده از پلی اتیلن (ژئوممبران پلی اتیلن)، پلی وینیل کلراید (PVC) یا لاستیک (ژئوممبران پی وی سی)، نفوذ ناپذیری بالایی دارند.

موانع ژئوسنتتیک برای مهار سیال در کاربردهای معدنی، صنعتی و کشاورزی استفاده می شود. آنها همچنین همراه با کامپوزیت های زهکشی در مهار زباله و درپوش دفن زباله استفاده می شوند.


پیشنهاد ما مطالعه مقاله های بهترین عایق استخر کشاورزی آببندی با ورق های ژئوممبران و عایق ژئوممبران


دیمپل شیت که با نام های دیمپلد شیت و درین شیت و ورق زهکشی شانه تخم مرغی هم شناخته می شود، ورق دیمپل شیت در پروژه‌های عمرانی نقش مهمی ایفا می‌کند.

 

اجرای محصولات ژئوسنتتیک

  • در اجرای محصولات ژئوسنتتیک درک صحیح مواد و خواص آنها برای اجرای موثر مهم است.
  • شرایط خاص محل اجرا، از جمله نوع خاک، آب و هوا و شرایط بار، باید به طور کامل بررسی شود تا ژئوسنتتیک مناسب انتخاب شود.
  • اطمینان از کیفیت و رعایت استانداردهای مواد ژئوسنتتیک برای موفقیت و طول عمر پروژه حیاتی است.
  • نصب نادرست می تواند منجر به خرابی شود. متخصصان ماهر باید نصب مواد ژئوسنتتیک را انجام دهند.
  • درک رفتار طولانی مدت این مواد، از جمله تعامل آنها با محیط زیست و تخریب احتمالی، برای اطمینان از زیرساخت های پایدار مهم است.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها