info@parsayeghpolymer.com

09128132387

کاربرد ژئوتکستایل در خطوط لوله

کاربرد ژئوتکستایل در خطوط لوله

یکی از کاربردهای وسیع ژئوسنتتیک،استفاده از ژئوتکستایل در ساخت خطوط لوله جهت حفاظت از این خطوط در برابر مواد تیز و همچنین جلوگیری از حرکت خاک در اطراف لوله ها است. البته در کل ژئوتکستایل ها کاربردهای زیادی در صنعت نفت و گاز دارند از جمله جداسازی ذرات ریز و درشت زیر لوله برای افزایش ظرفیت باربری و پوشش خطوط لوله کمک به فیلتراسیون، تقویت، حفاظت و زهکشی خطوط لوله نفت و گاز و افزایش طول عمر آنها و کاهش خطرات . به طور کلی، ژئوتکستایل ها در افزایش عملکرد و طول عمر خطوط لوله در صنعت نفت و گاز ضروری هستند.

مشکلات خطوط لوله در خاک و راهکارهای ژئوتکستایل برای آنها

نشت سیال از لوله های دفن شده در خاک از مهمترین مشکلات خطوط انتقال نفت و گاز میباشد. مهمترین دلایل آسیب دیدگی و شکستگی لوله ها عبارتند از:

  • آسیب دیدن لوله ها در اثر برخورد مصالح و سنگهای نوک تیز
  • شکستگی لوله در اثر نشست افتراقی
  • شکستگی لوله در اثر بالا آمدگی لوله و کمان آن

با به کارگیری ژئوتکستایل و ژئوگرید میتوان تا حد زیادی از نشت سیال در اثر شکستگی لوله ها جلوگیری کرد.

 


مشاهده مشخصات و خرید ژئوگرید


 

معمولا از ژئو تکستایل نبافته به عنوان محافظ لوله ها در جاهاییکه دارای خاک ریز دانه است، استفاده میشود. در مکانهایی که لوله از نقاط صخره ای سنگلاخی عبور میکند از ژئونت یا ژئوگرید و یا ژئودرین به منظور محافظت مکانیکی لوله ها استفاده میشود.
مقاومت ژئوتکستایل در برابر عوامل شیمیایی موجود در خاک و نیز ظرفیت گرمایی آن بسیار با اهمیت میباشد. قرار گرفتن ژئوتکستایل بین لوله و خاک سبب میشود تا خوردگی الکترولیتی کاهش یابد.

 


مشاهده مشخصات و خرید ژئوتکستایل


 

شناوری خط لوله گاز و استفاده از ژئوتکستایل برای جلوگیری از آن

خطوط ﻟﻮﻟﻪ ﮔﺎز در ﻣﺴﯿﺮ ﺣﺮﮐﺖ از ﻣﺤﻞ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺼﺮف ﻧﺎﮔﺰﯾﺮ از ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﻋﺒﻮر ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﻣﻨﺎﻃﻖ دارای ﺳﻄﺢ آب زﯾﺮزﻣﯿﻨﯽ ﺑﺎﻻ از ﺟﻤﻠﻪ اﯾﻦ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ . ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻏﻮﻃﻪ ور شدن خطوط لوله گاز در این مناطق، ﻟﺰوم ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﭘﺪﯾﺪه ﻏﻮﻃﻪ وری ﺿﺮوری ﺑﻪ ﻧﻈﺮ می رسد.

از راﻫﻬﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺑﺮای ﺧﻨﺜﯽ ﮐﺮدن ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﺷﻨﺎوری اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷود ﮐﻪ ﻣﺘﺪاول ﺗﺮﯾﻦ آن در ﮐﺸﻮر ﻣﺎ اﺳﺘﻔﺎده از وزﻧﻪ ﻫﺎی ﺑﺘﻨﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ. از آﻧﺠﺎ ﮐﻪ اﺳﺘﻔﺎده از ﻗﻄﻌﺎت ﺑﺘﻨﯽ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻼﺗﯽ ﻫﻤﺮاه ﺑﻮده اﺳﺖ، استفاده از ژﺋﻮﺗﮑﺴﺘﺎﯾﻞ به عنوان روش نوین در این زمینه که در دﯾﮕﺮ ﮐﺸﻮرﻫﺎ استفاده شده و نتایج مناسبی داشته است پیشنهاد می گردد.

مهمترین کاربردهای ژئوتکستایل در خطوط لوله:

  • پوشاندن کامل لوله برای حفاظت فیزیکی و الکترولیتی
  • پوشاندن لوله برای محافظت از آسیب‌‌های قطعات بتنی
  • جداکننده ریزدانه از درشت دانه در زیر لوله برای افزایش ظرفیت باربری
  • عنوان جایگزین قطعات U شکل بتنی برای مقابله با نیروی شناوری

 


پبشنهاد می کنیم مقاله استفاده از ژئوتکستایل در آسفالت و روسازی جاده ها را که کاربرد دیگری از ژئوتکستایل را در آن شرح داده ایم مطالعه نمایید.


 

مزایای استفاده از ژئوتکستایل برای ساخت خط لوله

  • به صرفه بودن هزینه: هزینه محافظت از خطوط لوله با ژئوتکستایل ها به صرفه هستند.
  • قابلیت نصب و اجرای آسان
  • حفاطت از لوله ها در برابر سوراخ‌های مکانیکی، ساییدگی و ضربه‌های شیمیایی
  • فیلتر کننده آب های زیرزمینی و شن و ماسه
  • مقاومت و طول عمر بالا

 

تهیه ژئوتکستایل برای ساخت خط لوله

قبلا هم گفته ایم که ژئوتکستایل یک مجصول ایده آل در بسیاری از حوزه ها نظیر راه سازی، تونل سازی، زهکشی گودهای ساختمانی، استخرها، روف گاردن و دیگر حوزه ها می باشد.

شماره تماس مستقیم جهت تهیه و خرید و همچنین انجام پروژه های مختلف با ژئوتکستایل توسط شرکت پارس عایق پلیمر پایدار: 09128132387

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها