بررسی تفاوت های ژئوممبران و ژئوتکستایل

تفاوت های ژئوممبران و ژئوتکستایل

ژئوتکستایل و ژئوممبران هر دو از مواد ژئوسنتتیک هستند که عمده کاربردهای آنها در مهندسی ژئوتکنیک و کشاورزی است . از جمله مهمترین کاربردهای آنها ساخت استخرهای پلیمری و عایق‌بندی استخرهای ذخیره آب برای ثبات و بهبود عملکرد زمین و سازه های زیربنایی است.

ژئوتکستایل و ژئوممبران، هر کدام دارای ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فردی هستند که آن‌ها را برای استفاده در پروژه‌های مختلف مناسب می‌سازد. در این متن به تفاوت ژئوتکستایل و ژئوممبران و کاربردهای آنها در کشاورزی و ذخیره آب میپردازیم.

تفاوت ژئوممبران و ژئوتکستایل

 

تفاوت بین ژئوممبران و ژئوتکستایل از لحاظ جنس

تفاوت بین ژئوممبران و ژئوتکستایل از لحاظ جنس این است که، ژئوممبران‌ها، که اغلب از مواد پلیمری مانند پلی‌اتیلن ساخته می‌شوند، در حالیکه ژئوتکستایل‌ها، که معمولاً از الیاف مصنوعی تولید می‌شوند،

 

تفاوت بین ژئوممبران و ژئوتکستایل از لحاظ خصوصیات

ژئوتکستایل دارای عایق زهکشی استثنایی، خواص ضد نشت و تقویت کننده و فیلتراسیون است. علاوه بر این، دارای ویژگی هایی مانند وزن کم، استحکام کششی بالا، نفوذپذیری، مقاوم در برابر حرارت و ضد یخ زدگی به دلیل پارچه ژئوتکستایل و ژئوتکستایل نبافته است. ژئوتکستایل در برابر خوردگی بسیار مقاوم است.

ژئوممبران ها دارای وزن مخصوص کوچک، طول قوی، چکش خواری، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر حرارت کم و مقاومت متوسط در برابر سرما است.


مشاهده خصوصیات و خرید ورق ژئوممبران


 

تفاوت بین ژئوممبران و ژئوتکستایل از لحاظ کاربرد

تفاوت بین ژئوممبران و ژئوتکستایل از لحاظ کاربرد است که ژئوممبران بیشتر به عنوان لایه‌های عایق (به خاطر مقاومت بالا در برابر نفوذ آب و مواد شیمیایی) در استخرهای ذخیره آب کشاورزی استفاده می‌شوند. در حالیکه ورق های ژئوتکستایل عمدتاً برای تفکیک، تقویت، فیلتراسیون، و زهکشی در استخرهای کشاورزی و سایر کاربردهای مهندسی استفاده می‌شوند.

کاربرد ژئوتکستایل:

      • جداسازی مواد خاکی در جاده سازی و راه آهن

      • تقویت خاک در ساخت دیوارهای حائل

      • فیلتراسیون در سیستم های زهکشی (از محصولاتی که در زهکشی بام سبز (Roof Garden Drainage)، زهکشی زمین­های ورزشی و زهکشی زیرسطحی استفاده می شود، دیمپل شیت است.)

      • زهکشی در زمین های کشاورزی


    مشاهده خصوصیات و خرید ژئوتکستایل


    کاربرد ژئوممبران:

        • جلوگیری از نشت در مخازن آب

        • محافظت از محیط زیست در برابر آلودگی

        • ساخت استخر

      تفاوت بین ژئوممبران و ژئوتکستایل از لحاظ نفوذ پذیری آب

      ورق های ژئوممبران از لحاظ نفوذپذیری آب به این صورتند که نسبت به آب نفوذ ناپذیر است، در حالی که مواد ژئوتکستایل نفوذپذیر از آب هستند.

      آب می تواند به راحتی از یک ماده ژئوتکستایل عبور کند زیرا از مواد ژئوسنتتیک ساخته شده است که از الیاف مصنوعی از طریق بافندگی یا سوراخ کردن سوزن تشکیل شده است.

      ژئوتکستایل یا ژئوممبران؟

      انتخاب ژئوتکستایل یا ژئوممبران به نیازهای خاص پروژه بستگی دارد. اگر نیاز به جداسازی، تقویت، فیلتراسیون یا زهکشی دارید، ژئوتکستایل گزینه مناسبی است. اگر نیاز به جلوگیری از نشت دارید، ژئوممبران گزینه بهتری است.

      ژئوتکستایل ها معمولاً به صورت لایه های بافته شده یا نبافته استفاده می شوند. ژئوممبران ها معمولاً به صورت فیلم های یکپارچه استفاده می شوند.

      مشاوره در خرید ژئوتکستایل و ژئوممبران

      برای دریافت مشاوره رایگان و خرید انواع ورق ژئوممبران و نیز ژئوتکستایل با کیفیت می‌توانید با کارشناسان پارس عایق پلیمر پایدار در ارتباط باشید.

      شماره تماس مستقیم جهت دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت در انواع مختلف: 09128132387

      مشاوره رایگان و استعلام قیمت

      برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
      0 0 رای ها
      امتیازدهی به مقاله
      اشتراک در
      اطلاع از
      guest
      0 نظرات
      قدیمی‌ترین
      تازه‌ترین بیشترین رأی
      بازخورد (Feedback) های اینلاین
      مشاهده همه دیدگاه ها