info@parsayeghpolymer.com

09128132387

پارس عایق پلیمر پایدار

استخر پلیمری چیست؟+کاربرد و مراحل ساخت و اجرا

سفارش استخر پلیمری

استخر پلیمری چیست؟

استخر پلیمری نوعی استخر است که از مواد پلیمری مانند پلی اتیلن یا پلی پروپیلن ساخته می شود. این استخرها در مقایسه با استخرهای بتنی یا فایبرگلاس از مزایای متعددی برخوردار هستند. در برخورد اول با این سازه شاهد محفظه ای هستید که به واسطه ی دیواره های خود به یک مستطیل توخالی تبدیل شده است. درون این شکل هندسی را آب پر می کند. استخر پلیمری می تواند حجم تعیین شده ای از آب را در خود نگه دارد.

کاربرد استخر پلیمری

اصلی ترین کارکرد استخر پلیمری در ذخیره منبع آب کشاورزی خلاصه می شود. علاوه بر آن استخر پلیمری می تواند در موارد زیر کاربرد داشته باشد:

  • ذخیره آب کشاورزی
  • پرورش ماهی و آبزیان
  • حوضچه های تبخیر در نیروگاه ها
  • تصفیه آب
  • ایزوله سازی آب های زیرزمینی
  • استفاده مسکونی: زیبایی استخرهای شنا
  • استفاده تجاری: هتل ها و پارک های آبی

 

انواع استخر پلیمری

  • از نظر شکل، استخرهای پلیمری می توانند در انواع مختلفی از اشکال، از جمله مستطیل، مربع، دایره و بیضی شکل ساخته شوند. استخرهای پلیمری مستطیل شکل محبوب ترین نوع استخرهای پلیمری هستند.
  • از نظر اندازه، ااستخرهای پلیمری کوچک برای استفاده مسکونی مناسب هستند، در حالی که استخرهای پلیمری بزرگ برای استفاده تجاری یا صنعتی مناسب هستند.
  • از نظر مواد تشکیل دهنده، استخرهای پلیمری معمولاً از مواد پلیمری مانند پلی اتیلن یا پلی پروپیلن ساخته می شوند. پلی اتیلن ماده ای محبوب برای ساخت استخرهای پلیمری است زیرا بادوام و مقاوم در برابر خوردگی است. پلی پروپیلن نیز ماده ای محبوب برای ساخت استخرهای پلیمری است زیرا سبک و قابل حمل است.

 


انجام محاسبات استخر به صورت آنلاین (محاسبات استخر مستطیلی با دیواره شیب‌دار و عمودی و همچنین استخر استوانه ای)


 

مزایای استخر پلیمری

استفاده ازورق‎‌های پلیمری برای پوشش دادن دیواره‌های استخر، مزایای فراوانی دارد. مهم‌ترین این مزایا :

  • صرفه‌جویی در وقت و زمان و هزینه: استفاده از ورقه‌های پلیمری خیلی ارزان‌تر از سازه‌های بتنی و سیمانی است. هم‌چنین به علت نصب راحت‌تر ورقه‌های پلیمری، در گذر زمان صرفه‌جویی خواهد شد.
  • مقاومت بالا در برابر انواع مواد شیمیایی: لیمر مقاومت بالایی در برابر انواع مواد شیمیایی از جمله مواد اسیدی و بازی از خود نشان می‌دهد. هم‌چنین اگر استخر شما در معرض نور شدید آفتاب یا سرمای شدید هوا است، بهترین راه حل تبدیل آن به یک استخر پلیمری است. استخر های پلیمری در برابر یخ زدگی آب درون خود مقاوم اند و دچار ترک خوردگی یا شکستگی نمی‌شوند.
  • تحمل دمایی بالا: گستره دمایی قابل تحمل برای این سازه‌ها بین 40 تا 70 درجه سانتی گراد است. هم‌چنین پلیمر به کار رفته در ساخت این استخر، در صورت تخریب، به راحتی قابل ترمیم است.
 

در صورت تمایل می توانید مقاله استخر کشاورزی ژئوممبران را مطالعه نمایید.

 

معایب استخر پلیمری

سازه‌های مختلف در کنار داشتن مزایای فراوان، می‌توانند معایبی را نیز داشته باشند. استخر پلیمری نیز از این قاعده مستثنی نیست. چند مورد از معایب استخر پلیمری عبارت‌اند از:

  • ورقه‌های پلیمری، انعطاف پذیری کافی را ندارند. بنابراین برای نصب آن ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم.
  • احتمال مرگ و میر ماهی‌ها و سایر جانوران آبزی در استخرهای پلیمری وجود دارد.
  • هم‎‌چنین به علت جنس پلیمری دیواره و کف استخر، پس از گذشت مدت زمانی، جلبک بر روی آن رشد خواهد کرد. رشد جلبک و خزه در فضای ذخیره‌سازی آب می‌تواند سلامت آن را به خطر بیندازد. بنابراین از اّبدرون این استخرها برای شرب استفاده نکنید. در صورت ضرورت می‌توانید از مواد ضدعفونی‌کننده مانند کلر و مشتقات آن برای حذف میکروب‌های میکروسکوپی بهره بگیرید.
  • از یکی دیگر از نقاط ضعف استخر پلیمری، می‌توان به قابل اشتعال بودن آن در صورت نزدیکی با مواد شیمیایی خطرناک اشاره کرد. بنابراین بهتر است احتیاط‌ های لازم را رعایت کنید. به طور مثال، در نزدیکی این استخرها یک سیستم اطفای حریق نصب کنید تا در صورت بروز حادثه، خسارات ناشی از آن گسترده نشود.

مشاوره رایگان و استعلام قیمت

برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مراحل ساخت استخر پلیمری

طراحی استخر

باتوجه به نوع خاک و محدودیت زمین نسبت به طراحی استخر با طول، عرض، عمق و شیب مناسب اقدام می‌گیرد.
انواع استخرها به شرح زیر هستند:

1- ساخت استخرهای داخل زمین
2- ساخت استخر روی زمین
3- ساخت استخر به صورت ترکیبی

 

خاک برداری

در این مرحله با توجه ب طراحی انجام شده نسبت به خاک برداری با وسایل مناسب اقدام خواهد شد .

شیب مناسب جهت خاک برداری عموما ۱ به ۱ یا ۴۵ درجه است ولی با تغییر در نوع خاک انتخاب سایر شیب ها نیز امکان پذیر است. در صورت افزایش بیش از حد شیب، ورق با ضخامت بالاتر مورد استفاده می‌شود.

 

تسطیح و خاک برداری

پس از خاک برداری نسبت به متراکم نمودن بستر استخر تا حدود 90 درصد اقدام خواهد شد، حرکت ماشین خاک برداری به تراکم خاک کمک زیادی می کند.

کف و دیواره ها باید عاری از هرگونه سنگ و اجسام تیز بوده بنابراین نسبت به حذف آنها اقدام خواهد شد و یا اینکه از کاهگل و یا شفته آهک و یا یک لایه تکستایل با تراکم حجمی مناسب استفاده می شود تا امکان ایجاد آسیب اجسام نوک تیز بر ورق ژئوممبران وجود نداشته باشد.

 

حفر ترانشته

جهت مهار ورق نسبت به حفر کانالی به موازات استخر به فاصله حدود ۵۰ الی ۷۰ سانتی متر و عمق ۶۰ سانتی متر اقدام می‌شود.

هرچه عمق استخر بیشتر باشد ابعاد کانال حفرهشده به دلیل ایجاد پایداری بیشتر ورق در داخل آن بیشتر خواهد شد.

 

اجرای ژئو تکستایل

در صورتی‌که نیاز به استفاده از ژئوتکستایل باشد در این مرحله نسبت به اجرای آن اقدام خواهد شد.

در صورتی‌که بستر استخر دارای سنگ و اجسام نوک تیز نباشد نیاز به استفاده از ژئوتکستایل نخواهد بود. در بعضی از مواد به جای ژئوتکستایل از یک لایه کاهگل و یا شفته آهک استفاده می‌شود.


مشاهده خصوصیات و مشاوره و دریافت قیمت و خرید ورق ژئوتکستایل


اجرای ورق ژئوممبران

ابتدا نسبت به چیدمان رول‌های ژئوممبران در کنار استخر اقدام و سپس نسبت به پهن کردن و برش زدن اقدام خواهد شد سپس نسبت به انجام عملیات جوشکاری با دستگاه اتوماتیک اقدام می‌شود.

نحوه کار دستگاه به گونه ای است که در هر مرحله جوشکاری دو خط جوش ایجاد می‌کند تا اطمینان کامل فرایند جوشکاری ایجاد شود در گوشه ها و یا محل اتصال از (لوله های ورودی و خروجی باید از جنس پلی اتیلن باشند تا قابلیت اتصال به ورق ژئوممبران را داشته باشند) عملیات جوشکاری دستی با دستگاه اکسترودر و سشوار هوای داغ استفاده خواهد شد.


مشاهده خصوصیات و مشاوره و دریافت قیمت و خرید ورق ژئوممبران پلی اتیلن


مهار ورق در ترانشه

نسبت به قرار دادن لبه های ورق در ترانشه اقدام و نسبت به مدفون کردن آن با خاک و سایر مصالح اقدام خواهد شد.

 

آبگیری استخر

کلیه سازه هایی که جهت ذخیره آب ساخت می‌شوند باید در چند مرحله آبگیری شوند. در استخر های پلیمری نیز نسبت به آبگیری در چند مرحله (۲ یا ۳ مرحله) اقدام می شود.

 

خرید بدون واسطه استخر پلیمری

خرید بدون واسطه عایق استخر پلیمری در این مرکز امکان پذیر است که شما می‌توانید این محصول خوب و با کیفیت را در این مرکز با قیمت بسیار مناسب و عالی خریداری کنید.

مشاوره طراحی و اجرای انواع استخر پلیمری، فروش انواع ورق ژئوممبران، HDPE و پی وی سی، لطفا جهت استعلام قیمت هر متر مربع، دریافت مشخصات فنی و کاتالوگ با واحد مشاوره فنی پارس عایق پلیمر پایدار در ارتباط باشید.

شماره تماس مستقیم: 09128132387

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *