استفاده از ژئوتکستایل در آسفالت و روسازی جاده ها

ژئوتکستایل-راهسازی

امروزه یکی از راههای مدرن و موثر برای جلوگیری از تخریب جاده ها بر اثر عوامل مختلف همچون رطوبت و نفوذ آب و نیز آببندی آسفالت استفاده از ژئوتکستایل در آسفالت و روسازی جاده ها است. زیرا ژئوتکستایلها صفحات نفوذپذیری هستند که قیر آسفالت در آن نفوذ کرده و یک لایه کاملاً آببندی شده بین لایه آسفالت جدید و قدیم ایجاد مینماید.

افزایش رطوبت در زیرسازی از عوامل اولیه گسیختگی نابهنگام راه می باشد.اغلب روسازیها اجازه نفوذ تا 60 درصد نزولات جوی را بداخل ساختار جاده می دهند که نتیجه آن ضعیف شدن زیرسازی است. بنابراین عملکرد آب بندی ژئوتکستایل اشباع شده توسط قیر می تواند تا حد بسیار زیادی از تخریب بر اثر رطوبت جلوگیری نماید.

استفاده ژئوتکستایل در راهسازی

ژئوتکستایل برای ساخت جاده های موقت با زمین های سست و ضعیف ، زهکشی، جداسازی، فیلتراسیون، روکش آسفالت، تقویت خاک جاده مورد استفاده قرار می گیرد. ژئوتکستایل برای تثبیت جاده ها به وسیله زهکشی و جداسازی مورداستفاده قرار می گیرد و زمانی که خاک جاده که بای زیرسازی مهم است، مرطوب و یا لجن مانند بود، با توان و قدرت بالای خود مقاومت خاک را برای تاسیس جاده افزایش می دهد. این ماده با توانایی خود در جداسازی، لایه های زیری و مواد پایه ای را از هم جدا می کند و جابه جایی آب از محل موجود در جاده را به جایی بیرون از هدایت می کند.

  • زهکشی با ژئوتکستایل: در زهکشی با ژئوتکستایل، نقش هدایت کننده آب به زیر خاک را ایفا می کند و آب از داخل این ماده راه تخلیه خود را پیدا می کند. اگر راه ها و جاده ها احداث شوند بدون اینکه دقت کافی در خصوص زهکشی مفید موردتوجه باشد، در آینده هزینه های سنگین به بار خواهد آمد. این هزینه ها در ارتباط با ماندن رطوب در جاده و نفوذ آن به بدنه مسیر است. یعنی اهمیت وجود زهکشی در جاده ها بقدری بالاست که استفاده از ژئوتکستایل، بدون زهکشی به موفقیت قابل قبولی نخواهد رسید. قابلیت جداسازی و زهکشی ژئوتکستایل، استفاده از این محصول در بستر جاده ها را کارآمدتر کرده است و البته کاهش هزینه ها د رحال و آینده نیز با استفاده از این ماده مطرح است.
  • جداسازی با استفاده از لایه ژئوتکستایل: در مورد جداسازی، با استفاده از لایه ژئوتکستایل، ذرات خاک با لایه های مختلفی از هم جدا خواهند شد.
  • فیلتراسیون: ذرات خاک محدودشده توسط ژئوتکستایل، اجازه ماندن آب در داخل خاک را می دهد.
  • تقویت خاک ضعیف: برای تقویت لایه اساسی، استفاده از ژئو گرید، مناسب ترین راه است. محدودشدن جابه جایی و انتقال بار از مواد به شبکه های ژئو گرید از وظایف ژئوتکستایل است که مورداستفاده قرار می گیرد.
  • تقویت روکش آسفالت: روکش آسفالت گاهی نیاز به توجه و تعمیر دارد که ژئوتکستایل ها، این وظیفه را به خوبی انجام می دهند. و جذب سپس پخش مناسب بار در و تنش در قسمت های مختلف را به عهده می گیرند.
  • احداث جاده های موقت با ژئوتکستایل: استفاده از جاده های موقت، اغلب برای رسیدن به میادین نفت و معادن مختلف است. در این رابطه از لایه های ژئوتکستایل استفاده می شود تا علاوه بر صرف هزینه های کم، کاربرد ی مناسبی نیز عاید جاده و افراد شود. ممکن است در این نوع مسیرها، علاوه بر جاده سازی موقت، خاک ضعیف منطقه نیز تقویت می شود.

 


مشاهده مشخصات و خرید ژئوتکستایل


 

نصب لایه ژئوتکستایل زیر روکش آسفالت

هنگامی که یک لایه ژئوتکستایل به درستی زیر روکش آسفالتی نصب شده باشد عملکرد های اصلی آن عبارت اند از :

  • ایجاد سد های هیدرولیکی: اگر توسط قیر اشباع شده باشد  که در این صورت چسباننده آسفالتی نامیده می شود.
  • محافظت از لایه های زیرین در مقابل خسارتهای ناشی از ورود آب های سطحی
  • ایجاد لایه محافظ و ضربه گیر: هنگامی که لایه آزاد کننده تنش به سمت روکش حرکت می کند برخی از انواع ترک خوردگی ها شامل ترکهای انعاکسی توسط ژئوتکستایل به تعویق افتاده و کنترل می شود.

روش نصب ژئوتکستایل در روکش آسفالت

1- آماده سازی سطح آسفالت

  • پاکسازی سطح آسفالتی که قرار است ژئوتکستایل روی آن نصب شود از مواد زاید مانند خاک ، سنگدانه و … با استفاده از پمپ باد یا برس معمولی
  • پر کردن ترکهای بیش از 12 میلیمتر با ماسه آسفالت گرم
  • تراشیدن یا استفاده از ماسه آسفالت گرم برای محلهایی که گسیختگی بیش از حد دارند .

2- اجرای پوشش اتصال

اجرای صحیح پوشش اتصال کار مشکلی است اشتباه در آن منجر به تخریب روکش خواهد شد. پخش یکنواخت و مستقیم قیر بهترین و اقتصادی ترین انتخاب برای فابریک پوشش اتصال است. برداشتن پوشش اتصال ریخته شده و استفاده از امولسیونهایی که حاوی جلالها هستند نباید برای پوشش اتصال صورت بگیرد.

عرض نهایی پوشش اتصال باید به اندازه عرض فابریک روسازی به اضافه 150 میلیمتر باشد. پوشش اتصال باید محدود به فاصله ای باشد که فابریک بر روی آن قرار می گیرد.

مقدار مناسب برای یکنواختی طرفین پوشش اتصال آسفالتی ( قیر) از اهمیت زیادی برخوردار است. استفاده از قیر داغ برای یکنواختی بهتر باید ترجیحاً توسط یک قیر پاش استاندارد انجام شود. در هنگام پخش دستی باید توجه خاصی به یکنواختی شدن پوشش اتصال گردد.

3- نصب ژئوتکستایل

لایه ژئوتکستایل پس از قرار گرفتن بر روی رول پهن کن روی آسفالت نصب میگردد در این مرحله از تردد وسایط نقلیه ، ترمز و چرخش ناگهانی برروی ژئوتکستایل نصب شده خودداری گردد. همچنین باید از چین و چروک ژئوتکستایل هنگام نصب جلوگیری شود. درصورت چین خوردگی بیش از اندازه ژئوتکستایل نصب شده باید با کاتر برش داده و بر روی هم آورلپ گردد.

مقاومت این ماده در برابر عوامل طبیعی بسیار بالاست و قدرت آن نیز در حفظ ذرات خاک، بسیار قابل ‎توجه است.

ژئوتکستایل ها نقش بسیار مهم و کاربردی در ساخت بزرگراه های مختلف دارند که علاوه بر کارایی بالا، عمر مفید روسازی را نیز افزایش می دهند. این ماده در حالت کلی؛ زیرپایه را از زیر خاک جداسازی کرده و مقاومت راه را در برابر تغییرات مختلف حفظ می کنند. با استفاده ازژئوتکستایل، حجم آسفالت بسیار کاهش پیدا می کند و هزینه های نگهداری و تعمیر نیز پایین خواهد آمد.

تهیه ژئوتکستایل برای آسفالت و روسازی جاده ها

ژئوتکستایل یک مجصول ایده آل در بسیاری از حوزه ها نظیر راه سازی، تونل سازی، زهکشی گودهای ساختمانی، استخرها، روف گاردن و دیگر حوزه ها می باشد.

شماره تماس مستقیم جهت تهیه و خرید و همچنین انجام پروژه های راهسازی با ژئوتکستایل توسط شرکت پارس عایق پلیمر پایدار: 09128132387